Ahad, 31 Julai 2016

New Honda Civic 2016: 1.5cc turbo and 1.8cc

Sabtu minggu lepas, aku telah pergi ke Honda Servis untuk melaksanakan servis kereta.. seperti yang pernah aku cerita sebelum ini, aku sekarang menggunakan honda civic hybrid tahun 2013.. boleh refer sini (cerita lama) kalau nak tau pengalaman yang pernah aku kongsikan pasal civic hybrid tu.. sekarang millage dah 70000km dan hampir tiga tahun pakai.. alhamdulillah, masih berpuas hati.. 

so sambil-sambil menunggu kereta dibuat senggaraan, sambil-sambil breakfast nasi lemak yang honda belanja, aku dok la usha2 honda civic baru.. dekat honda sitiawan ni, pusat servis dan jualan adalah sekali.. so mata dok melilau jer menengokkan honda civic baru ni.. nampak smart dan lebih sporty.. 

usai sarapan, aku pon terus la melangkah mendekati honda civic baru tu di tempat showroom.. ada sebiji kat situ.. 1.5cc turbo.. warna metalic steel.. nampak menggoda dari luar.. salah satu mungkin sebab macam biasa la, yang dekat showroom mesti yang full package, siap ada skirting dan spoiler semua.. lepas tu cat kilar, bersih jer, lain la dari keta aku sekarang.. bercalar-calar dah, tambah la berdebu jer.. huhu

setelah selesai membelek-belek kereta yang dekat showroom tu, terus aku jumpa sales agent dia nak mintak test drive.. macam biasa, test drive adalah sangat dialu-alukan.. dari masa aku dok servis proton dulu lg.. sambil-sambil dok tunggu proton saga aku dulu, ambil la peluang test drive kereta kat honda showroom ni.. honda jazz, honda accord, honda civic.. tu lah antara punca boleh terbeli honda civic hybrid yang sebelum ini..

setelah dapat kunci, so aku pun try la test drive kereta civic 1.5cc turbo tersebut.. sambil-sambil bawa tu, sale agent ceritakan kelebihan civic yang baru ini.. lebih kurang 5 minit juga aku test drive.. sempat la cecah 150km/j.. kalau ikut hati nak tekan sikit lagi, tapi sale agent lak dah bunyi kat belakang.. hehe

so, based on pengalaman aku menggunakan kereta-kereta sebelum ini, aku rumuskan seperti berikut bagi honda civic 2016 ini:
  1. Rekabentuk luaran: rekabentuk sangat sporty.. pandangan dari depan dan sisi amat mengiurkan.. cuma aku kurang berminat pada bahagian bonet belakang.. mungkin konsep honda buat bagi nampak hatchback atau macam kereta-kereta sport yang lain, yang bonet pendek..  tp kalau yang pasang spoiler, bonet belakang tu boleh nampak mengancam semula.. design lampu, bumper depan, pintu, rim semuanya kena dan sesuai..
  2. Rekabentuk dalaman: ruangan dalaman agak kecik aku rasa kalau compare dengan honda civic 2013.. salah satu yang puncanya adalah kerana antara pemandu dan penumpang dibuat pembahagi lak.. aku kurang berminat sikit pada design tengah tu.. macam messy dan tak siap jer.. dashboard nampak menarik, sesuai dengan gaya sporty.. panel juga menarik, masih mengekalkan permainan lampu dan kebanyakkan menggunakan digital.. satu lagi yang aku rasa memberi rasa sporty adalah tempat duduk.. rasa lain dari honda civic 2013, cuma aku tak tahu macam mana nak gambarkan.. kerusinya rasa lebih padat dan macam pegang badan..
  3. Kuasa engine: asasnya kuasa engine civic 2016 ni sama dengan civic hybrid juga.. sebab kedua2nya menggunakan enjin 1.5cc.. yang membezakan adalah honda civic 2013 SOHC, civic 1.5 2016 ni DOHC dan ditambah dengan turbo.. Bila cuba memecut, memang terasa lebih kuat dari civic aku sekarang, cuma sebab sekali sahaja try, so aku tak leh nak gambarkan secara detail sangat perbezaan tu.. ditambah lak sales agent ada kat belakang.. huhu.. tapi ikut manual, kelajuan 100km/j boleh dicapai dalam masa 8 saat sahaja dan kelajuan maksimum adalah 200km/j.. ok la tu.. laju2 sangat nak p mana pon..
Ciri-ciri tambahan yang ada pada honda civic 2016 ini adalah seperti berikut:
  1. Remote start : boleh start kereta dari jauh.. tekan remote jer, engin kereta akan hidup dan on terus aircond.. tapi jangan risau, pintu masih dalam lock.. orang xleh buka pon.. so sangat sesuai digunakan pagi2 sebelum p kerja untuk panaskan enjin sementara nak buka pintu rumah.. 
  2. Brake hold: brake hold membolehkan pemandu restkan kaki sewaktu kereta berhenti.. sekarang ni bagi semua kereta auto, bila berhenti dekat trafik light, kaki kena maintain pijak brek, kalau tidak kereta akan bergerak.. ataupun satu lagi cara, tukar gear kepada 'P'.. tapi dengan brek hold, hanya perlu tekan sekali sahaja brek, dan kereta akan berhenti dan boleh lepaskan brek.. kereta akan tetap berhenti walaupun gear dalam kedudukan 'D'.. nak jalan, tekan jer pedal minyak dan terus jalan.. teknologi yang aku rasakan sangat baik.. 
  3. Electronic parking brake: menggantikan brek tangan.. sebelum ni kena tarik, yang ni push button saja.. dari segi kegunaan tak banyak sangat beza dan kelebihan pon.. tapi dari segi gaya dan ruang, teknologi banyak membantu.. 

so setakat itu dahulu untuk kali ini.. next time kalau ada peluang test drive, aku cerita lagi.. chowww...

are_bunk
lumut
021500 ogos 16

1 ulasan: